poniedziałek, 26 marca 2012

Wzgórze Grojec - wizytówka miasta Żywiec

Wzgórze Grojec 612 m.n.p.m

Dzisiaj mamy do zaproponowania rodzinną, łatwą do pokonania trasę w sam raz na niedzielne słoneczne popołudnie. Za cel obieramy wzgórze Grojec, które dla odwiedzających miasto Żywiec stało się jego swoistą wizytówką. Z daleka Grojec jawi się jako samodzielne i "ponure" wzgórze, co jak się okazało, jest zwodnicze, gdyż Grojec to nie porośnięty lasem pagórek - jak moglibyśmy się spodziewać, ale malownicza górka, która odkrywa przed nami zapierający dech w piersiach widok.... Szczyt ten można zdobyć z różnych części Żywca. My wychodzimy od strony amfiteatru, gdzie wchodzimy na żółty szlak, który to zaczyna się już przy zamku Habsburgów - w samym centrum Żywca. My podjeżdżamy samochodem pod amfiteatr, gdzie miejsc parkingowych nie brakuje i udajemy się; za wielkim garem na kwaśnicę; do lasu, gdzie zacznie nas prowadzić szlak żółty, który momentami przeplata się z rowerowym szlakiem czerwonym.

Wielki gar na kwaśnicę, a zaraz za nim wejście na żółty szlak.
Żółty szlak - podejście lasem...
Początkowo trasa biegnie lasem. Rozpoczynamy od sporego przewyższenia. Podążamy leśnym traktem około 10-15 minut i wychodzimy na malowniczą łąkę, z której widok rozpościera się na:
- pasma górskie od Węgierskiej Górki, po Skrzyczne,
- kotlinę Żylicy i Klimczok,
- granicę Beskidu Śląskiego i Małego,
- pasmo Magurki i Beskid Mały.

W tle Węgierska Górka.

Widok na Skrzyczne.
Widok na Jezioro Żywieckie i Górę Żar.
Widok na amfiteatr i miasto Żywiec (Osiedle 700-lecia).
Po prawej w tle Babia Góra.

W dole rzeka Soła.

Po drugiej stornie widok rozpościera się na od Babiej Góry po Pilsko. Kiedy odwrócimy się w kierunku, z którego przyszliśmy to przed naszymi oczyma, w oddali doskonale widoczna jest góra Żar z taflą Jeziora Żywieckiego. Widok jest nieziemski, biorąc pod uwagę znikomy wysiłek, jaki należy włożyć, w dotarcie w owe miejsce. Z łąki, która prowadzi nas w kierunku Półrolki - Średniego Grojca (474 m.n.p.m), możemy podziwiać widok na miasto Żywiec, w tym na Browar Żywiecki, osiedle 700-lecia, Śrubiarnię. Ciekawostką tego miejsca jest występowanie rzadkiej w Polsce chronionej rośliny o nazwie Zaraza Drobnokwiatowa, która to występuje również na Maderze, Wyspach Kanaryjskich i Kaukazie.

Zaraza Drobnokwiatowa

Z tego widokowego miejsca 10 minut podchodzimy łąką na Średni Grojec, na którym to, na cześć Papieża Jana Pawła II został ustawiony metalowy krzyż. Wydarzenie to miało miejsce w 1995r. Będąc w tym miejscu należy pochylić się nad terminologią dotyczącą tego wzniesienia. Część źródeł podaje, że jest to Średni Grojec, inne że Mały Grojec -  natomiast mapa którą my się poslużyliśmy, miejsce to określa mianem Półrolki i my tego nazewnictwa będziemy się trzymać... W każdym razie krzyż jest napewno :) wieczorem doskonale widoczny, gdyż wokół niego kilka wielkich lamp, a u jego podnóża ławeczki dla potrzebujących odpoczynku.

W drodze na Półrolkę, po prawej jedna ze stacji drogi krzyżowej.

Półrolka - 474 m.n.p.m

Nie zatrzymujemy się, ale podążamy dalej w kierunku Grojca. Trasa biegnie teraz lekko w dół pośród krzewów dzikiej róży. Po około 15 minutach dochodzimy do kolejnego przewyższenia, które zajmuje nam około kolejnych 10 minut podejścia skrajem lasu. Z tego miejsca doskonale widać pasmo Babiej Góry oraz Pilsko. Podchodzimy lekko kamienisto-błotnistą ścieżką i wchodzimy do lasu. Niestety, szlak nie jest dobrze oznakowany i jak się później okazuje lekko się z nim minęliśmy, co jednak nie utrudnia wędrówki, gdyż w tym miejscu naprawdę nie można się zgubić. Podążamy lekko pod górę lasem. Podejście zajmuje nam około kolejnych 10-15 minut i dochodzimy do szczytu Grojca (612 m.n.p.m) na którym to znajduje się kolejny - tym razem drewniany krzyż oraz maszt transmisyjny. Na szczycie Grojca do 1477 roku istniał drewniany zamek, po którym nie pozostał żaden ślad. Są źródła, które podają, że pozostały z tego okresu umocnienia, ale dla zwykłego deptacza górskiego nie są one zauważalne. Ciekawostką jest to, że u stóp Grojca spotykają się dwie rzeki - Koszarawa oraz Soła.

Droga wśród krzewów dzikiej róży - z Półrolki na Grojec.

W tle Babia Góra.

W tle krzyż na Półrolce.
Podejście na Grojec.

Finalne podejście na szczyt Grojca.

Szczyt Grojca 612 m.n.p.m
Widok ze Szczytu, w tle Jezioro Żywieckie oraz Górę Żar.
Widok ze szczytu na miasto Żywiec.

Ze szczytu możemy kierować się do Browaru Żywieckiego lub wrócić do amfiteatru. My wybraliśmy opcję powrotu, by móc jeszcze raz napawać się otaczającymi to miejsce widokami. Gdybyśmy zeszli do Browaru (30 minut drogi), musielibyśmy udać się miastem z powrotem do samochodu lub przejechać kilka przystanków autobusem i warto wiedzieć, że jest taka możliwość, gdyż Browar naprawdę warto odwiedzić.....

Serdecznie polecamy tę wycieczkę, gdyż przy niewielkim wysiłku otrzymujemy piękne widoki. Dzięki dostępności tego wzgórza i łatwości przejścia możemy je odwiedzić całą rodziną - również z dziećmi...

a&s

Czytaj także o Skrzynem...
Czytaj także o Babiej Górze...
Czytaj także o Pilsku...
Czytaj także o Magurce Wilkowickiej....

1. Moje strony:)
    Miło, że ktoś zauważa Grojec, bo górka choć nie pozorna daje-jak sami widzieliście-sporo radości dla oczu :)

1. Jak można się było przekonać Żywiec ma wiele ciekawych miejsc. W opracowaniu mamy blog traktujący na temat innych atrakcji, nie tylko górskich i miasto Żywiec z pewnością się tam znajdzie :D
      Pozdrawiamy
      a&s

2. Chciałabym zgłosić mały błąd jaki się wkradł. Na pierwszym wzniesieniu, jeszcze przed Małym Grojcem rzeka jaka się wije, to Soła, nie Koszarawa. Koszarawę zostawiliście za sobą. Musieliście ją przekroczyć zanim zaczęliście podejście na Grojec. Te dwie rzeki właśnie tam się krzyżują przyjmując dalszą nazwę Soła, ale rzeka na którą patrzyliście w okolicach Browaru to Soła.

1. Witam serdecznie. Bardzo dziękujemy za czujność. Faktycznie przy opisie zdjęcia wkradł się błąd. Już został poprawiony :) Coś zakręciliśmy się przy opisie zdjęć :D Cieszy nas fakt, że uważnie nas czytacie i jesteście czujni......
      Wielkie dzięki.
      Hej

3. Hej, mieszkam w Żywcu, a nigdy tam nie wszedłem. Mobilizujecie mnie zeby wybrac sie na Grojec w wakacje. Dzieki za wpis.

4. Witam, wczoraj wraz z 10 letnią córką przeszliśmy opisaną wycieczkę tylko, że z zejściem do browaru. Potwierdzam warto - stosunek widoków do włożonego wysiłku bardzo dobry. Pozdrawiam

5. Byłam tam kiedyś ze szkołą. Piękne strony. Beskid Żywiecki równie urokliwy jak pozostałe. Kocham góry Beskidy za różnorodność.

1. Tak to prawda, jest to bardzo urokliwa okolica, choć każda górska okolica ma w sobie coś magicznego.

Serdecznie dziękujemy za zostawienie komentarzy. Miło nam wiedzieć co sądzicie, kto do nas zagląda. Nie bądź anonimowy i zostaw po sobie ślad... :) a&s